Hanna Paavilainen

Salivinkki olkapäätreeniin

lördag 07 september, 2013 @ 10:38
4
Tässä supercool liike salille! Tällä saa kunnon poltteen olkapäihin ja kivaa vaihtelua sille vanhalle vipunostolle!

olkapäät

olkapäät2


Ota hartainlevyisellä vastaotteella kiinni kevyestä tangosta. (Jos tämän tekee oikein, niin tuskin tarvitsee kovin painavaa tankoa!). Lähde nostamaan SUORAAN ylöspäin, ikään kuin liu´uttaisit seinää pitkin ylös tankoa. Tanko ei saa mennä siis oman pään yläpuolelle (joka on huomattavasti helpompi liike!) eikä selkä saa notkahtaa taaksepäin. Pidä hyvä, suora ryhti. Liikettä tehtäessä tuntuu, että nostaa tankoa itsestä yläviistoon päin. Lupaan, että olkapäissä polttelee jo parin toiston jälkeen! Treenin ja suihkun jälkeen voi sitten polleana laittaa hihattoman kesätopin päälle ja esitellä pullistelevia olkapäitään.

Heti tämän liikkeen perään voi kokeilla samankaltaista liikettä leveällä myötäotteella samalla tangolla. Näin olkapäät saavat monipuolista treeniä.

Aamen ja terkkuja,
Hanna
Tykkää ja jaa

Liian aikaista

torsdag 05 september, 2013 @ 09:27
0
Note to self: jos on lähdössä aamulenkille juoksutrikoot väärinpäin JA nurinpäin jalassa, on todennäköisesti aivan liian aikaista juoksulenkille.

Huomasin eteisessä uutta Speedbeltiä vyötärölle taiteillessani, että etuhaarastani sojottaa ulospäin juoksuhousujen pesulaput. Äh. Asian korjaaminen olisi vaatinut hurjan urheilusuorituksen: ottaa lenkkarit pois jalasta, riisua juoksutrikoot, kääntää ja pukea uudestaan. Täysin ylivoimaista tähän aikaan vuorokaudesta. Riski rojahtaa takaisin sänkyyn olisi kasvanut eksponentiaalisesti lenkkareita riisuessa. Lähdin lenkille siis housut nurinkurin ja väärinpäin. Kompensoin asiaa juoksemalla niin nopeasti, ettei ihmissilmä pystyisi erottamaan pesulappuja siinä vauhdissa.

lenkillä

lenkillä

lenkillä

Lyyli

speedbelt


Juoksijan kaveriksi sopii muuten speedbelt! (Käytän sitä myös salilla, että saan lempimusiikkini mukaan.) Tosin näppärä tapa tuplata aamulenkin pituus on solmia avain juoksutrikoiden nauhaan, huomata kotona avaimen puuttuvan ja lähteä tekemään lenkki uudelleen avainta etsien. Jepjep, olen tehnyt näinkin. Tämä oli ostopäätökseni Speedbeltiin, jonne mahtuu iphonen lisäksi avaimet tai vaikka (hyvin) pieni juomapullo. Kokeilin pihiydessäni myös HM:n halpisversiota - ei olisi kannattanut. Juostessa se pomppii ja hytkyy ikävästi lantiolla. Sen sijaan Speedbelt on tukevasti kiinni koko lenkin ajan.

Oma lempimusiikki korvissa. Sateen jälkeinen happirikkaus ilmassa. Herääminen. Loputtomasti teitä juostavaksi. Rullaava askel. Rytmi. Vapaus. Ajatusten esteetön harhailu. Onni. Rukous.

Lyyli


Aamen ja terkkuja,
Hanna

Juoksutakki - Peak performance
Speedbelt
Avaimenperä - Everlast
Juoksukengät - Adidas
Tykkää ja jaa

Keskity negatiiviseen!

söndag 25 augusti, 2013 @ 09:53
0
Jepjep. Eiköhän tässä blogissa ole tullut jo selväksi, että Barcelonassa on oltu. Nyt on aika palata arkeen. Mutta arki on kivaa! Kroppa kaipaa urheilua ja mieli työtä. Borta bra men hemma bäst! Tänä syksynä haluan keskittyä positiiviseen.

Elämässä kannattaa keskittyä positiiviseen: ottaa kaikki kohteliaisuudet ilolla vastaan ja kehaista itsekin välillä muita. "Rakkaus ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa."

Treeneissä sen sijaan joskus on hyötyä keskittyä negatiiviseen, siis nimittäin "negatiiviseen liikkeeseen" tai toisin sanoen liikkeen palautukseen. Lihakset kehittyvät palauttavassa liikkeessä! Esimerkiksi hauiskäännöissä paino kannattaisi pyrkiä nostamaan rivakammin (positiivinen liike) ja laskemaan hitaammin (negatiivinen vaihe) kunnon kontrollilla. Samalla tekniikalla treenaan näin kesäloman jälkeen leuanvetoja. Kas kummaa, kun ei ruho noussutkaan tangon tasalle lomien ja kesäkilojen jälkeen ihan yhtä ponnekkaasti kuin keväällä!

leuat

Moni pelkää leuanvetoja: "Kun ei saa yhtäkään kertaa itseään ylös". No enpä itsekään voi kovin paljoa toistomäärillä kehuskella... Leuanvedot ovat kuitenkin tehokasta ja monipuolista treeniä ja niitä voi tehdä, vaikkei saisi kammettua itseensä kertaakaan omin voimin ylös.

LEUANVETOA VETÄMÄTTÖMILLE:

- Valitse matala tanko, missä varpaat osuvat lattiaan tai pyydä kaveria avuksi. Hyppää tankoon leuanvedon yläasentoon tai pyydä kaveria nostamaan jaloista ylöspäin.
- Pidä itseäsi yläasennossa muutamia sekunteja
- Keskity negatiiviseen, palauta itsesi alas mahdollisimman hi-taas-ti.
- Palauta aina liike loppuun asti: siis kädet aivan suoriksi.
-vastaotteella liike on helpompi kuin myötäotteella.

Aamen ja terkkuja,
Hanna
Tykkää ja jaa

HIIT me baby one more time / Mökkitreenejä

tisdag 02 juli, 2013 @ 18:10
0
Rippileirillä on treenien suhteen vähän samanlaiset olosuhteet kuin mökkireissuilla. Punttikselle ei pääse, mutta mielikuvitusta käyttäen saa joka päivälle hyvät sporttailut!

Tänään kävimme lenkillä leirikeskusta ympäri nuorisotyönohjaajan kanssa (50min.) ja sen jälkeen teimme HIIT-harjoittelun leirikeskuksen pihalla.

HIIT (high intensity interval training) idea on siinä, että tehdään TÄYSIÄ urheilusuoritus ja sen jälkeen lepo ja taas toisto. Esimerkiksi ei hölkkäillä kymmentä kilometria matalalla sykkeellä, vaan juostaan täysiä 100metrin matkoja kymmeneen kertaan. HIIT-treenillä saa parhaimmillaan puolessa tunnissa yli tunnin treenin tehot!

Tämän päivän HIIT treeni koostui 2minuutin eristä, joita tehdään 4 kertaa (koska amatoorinyrkkeilyssä on naisille 4 x 2min. erä). Jokaisessa erässä on 4 liikettä, jota kutakin tehdään 30sekuntia täysiä.

2min HIIT-erä x 4:

1. Liike 30s. kyykkyyn - hyppy
hyppy-kyykky

2. Liike 30s. punnerrusasentoon hyppy - ylös
HIIT

3. Liike 30s. Sivujuoksu (laukka tai nyrkkeilyasennossa) - maahan kosketus
sivu

4. Liike 30s. punnerrusasennossa jaloille haara-perushyppyä
jacks


Riippileirillä jaksaa taas paremmin henkisesti, kun välillä ihan fyysisesti puuhailee. Ja niin oikeastaan ihan kaupungissakin ja elämässä. Ihminen on kokonaisuus: sielu ja ruumis kuuluvat yhteen erottamattomasti. Kun on nälkä, mieli on kiukkuinen ja kun mieli stressaa, vatsa saattaa mennä kuralle jne. Mieli tarvitsee aivojen välittäjäaineita kokeakseen pyhää ja ruumis tarvitsee mieltä toimiakseen.

Aamen ja terkkuja,
Hanna
moi

treenikengät ja housut - adidas, treenitoppi - everlast
Tykkää ja jaa

Pakaratreeni

onsdag 26 juni, 2013 @ 15:17
0
laukku

Kuminauha on niin näppärä pakata matkalaukkuun ja heti on valmiina monipuoliset treenit! Kumppari ei paljoa paina eikä vie tilaa matkalaukusta, mutta sillä voi tehdä vaikka mitä ihania/ikäviä lihaskuntojuttuja. Yleensä treenaan kuminauhalla käsien lihaksia ja lyöntejä, mutta tässä on hyvä kikka kohdennettuun pakaratreeniin.

Pakaratreeni kuminauhalla
Astu kuminauhan päälle hartianlevyisessä asennossa, laita kuminauha ristiin ja kiristä ylös. Lähde tepastelemaan sivusuunnassa pieniä askelia koko ajan pitäen kuminauhaa kireällä. Jalat eivät saa mennä ihan vierekkäin, vaan koko ajan pysyy pieni väli jaloissa. Pidä jalat ihan suorana ja askella ensin toiseen suuntaan ja sitten toiseen suuntaan. Liike ei alkuun ehkä tunnu, mutta minuutissa saa jo helposti hyvän poltteen lihaksiin. Toista 3 x 1min pienellä lepotauolla.
kuminauha

College-takki: Everlast

Aamen ja terkkuja,
Hanna
Tykkää ja jaa

Ulkotreenejä

lördag 15 juni, 2013 @ 15:20
0
lenkillä
Tiedättekö lenkkipolkujen tai rantojen pielessä olevia sellaisia ulkopunttisaleja?
Ne on hurjan hyviä treenipaikkoja! Kävelyn tai lenkin lomassa voi käydä tekemässä parit dipit, vatsat, selät, punnerrukset, nostot, leuat... mitä nyt sitten kulloinkin jaksaa ja kerkeää. Loistavaa lihashuoltoa aerobisen lomassa! Sitä paitsi auringon paistaessa tuntuu ihan kuolemansynniltä olla jossain sisätiloissa kellarisalissa.

Eli ylös, ulos, lenkille ja ulkopuntille!

Tässä erään painimestarin vinkki vatsa- ja kylkilihasten kurittamiseen:
kyljet

Ajatus on siis leuanvetotangossa roikkuen nostaa jalkoja suoraan ylöspäin (vatsalihakset) ja sivuttain (kylki). Mun yritykset vastaavaan treeniin ei muuten todellakaan näytä näin hyvältä! Kroppa lähtee holtittomasti heilumaan - mikä ei siis ole tarkoitus. Liikkeessä pitäisi myös rutistaa polvia ihan kyynärpäihin asti - sekään ei multa luonnistunut ihan ykkösellä... Olen treenannut tätä nyt suorilla käsillä, jolloin kroppa alkaa tosin herkemmin heijaamaan, mutta tuossa kädet koukussa asennossa taas tuntuu lopppuvan paukut käsistä ennen kuin vatsalihaksista.

Joka tapauksessa tämä on loistava vaihtoehto istumaannousuille!

Aamen ja treeni-iloa,
Hanna
ulkosali

Tykkää ja jaa
C7C4ADF6-E91C-41D0-B6C4-FA527F87331D