Hanna Paavilainen

Operaatio vatsalihakset

måndag 03 november, 2014 @ 11:28
0
Olin kiltisti täydessä urheilukiellossa kuukauden sektion jälkeen, mitä nyt vaunukävelyitä harrastelin päivittäin. Nyt pikkuhiljaa yritän saada itseni jonkunlaiseen ruotuun niin syömisen kuin liikkumisenkin suhteen. 6 viikkoa synnytyksestä oli enää jäljellä 3kiloa ylimääräistä, mutta ne taitavatkin olla enemmän voin-syödä-joka-päivä-jäätelöä-koska-olen-raskaana-kiloja, eikä niinkään vauvasta johtuvia kiloja. Kolme kiloa tuntuu todella vähältä, mutta kroppa on muuttunut raskauden myötä järisyttävän paljon. Erityisesti keskivartalon seutu on pelkkää mössöä. Minulla on hurja ikävä kehään, mutta tässä kunnossa saisin sydänkohtauksen jo ensimmäisessä erässä. On aloitettava pienestä.

Tässä muutamia liikkeitä, joita hinkkaamalla olen aloittanut tieni takaisin nyrkkeilysalille. (Toki nämä vatsalihasliikkeet sopivat myös sellaiselle, joka ei ole synnyttänyt!). Siinä me vierekkäin puhisemme omilla leikkimatoillamme, minä ja poikani F. Toinen ähisee tuttinsa kanssa, toinen vatsansa kanssa.

No gym? No problem!

-selinmakuulla, kädet niskan takana, hartioiden/lapojen nosto matosta, 20 toistoa
-Jatka hartioiden nostoa, kädet niskan takana, nosta oikeaa jalkaa koukussa, polvi kohti leukaa. 20 kertaa oikea jalka, sitten vasen yhtä monta kertaa.
-Jatka hartioiden nostoa, nosta oikeaa jalkaa suorana kohti kattoa samanaikaisesti. 20 kertaa oikea jalka, sitten vasen yhtä monta kertaa.
-Jalat lattiaan leveään haaraan, nosta hitaasti ja kurottele käsillä varpaisiin, pito niin pitkään kuin pystyy yläasennossa. 10 kertaa.
-Jalat edelleen kiinni lattiassa leveässä haarassa. Oikea käsi niskan takana. Kurottele vasemmalla kädellä oikeaan nilkkaan niin, että hartiat nousevat. 20 kertaa oikeaan nilkkaan, sitten vasempaan saman verran.
-Jalat yhteen ja nilkat päällekäin. Kädet niskan taakse ja vedä polvia ja kyynärpäitä yhteen. Suorista jalat. Tämä on kaikista vaikein liike minulle! Tavoitteenani on, että saan vielä joskus jalat suoristettua ja takaisin polvet kiinni kyynärpäihin niin, ettei tarvitse tipauttaa välillä jalkoja kiinni lattiaan. Toistaiseksi en tähän pysty (ne, jotka eivät ole synnyttäneet, ihmettelevät varmaan, että mitä vaikeaa tässä nyt oikein on!). Toistaiseksi siis hinkkaan niin, että polvet kyynärpäihin ja suoristan jalat lattiaan kiinni. 20 toistoa.
-Kurottelua oikealla kädellä oikeaan pohkeeseen kylkeä rutistaen. Samoin toiselle puolelle.
-Vastapäinen kyynärpää ja vastapäinen jalka suorana yhteen. Kurkottele sekä käsilläsi että varpaillasi kattoon.
-Lankku. Niin pitkään kuin pystyy.
-Lankku nostaen vuorotellen jalkoja ylös.

Kyllä tämä tästä vielä lähtee!
babygym


Aamen ja terkkuja,
Hanna
Tykkää ja jaa

Leikitäänkö joogaa?

onsdag 13 augusti, 2014 @ 16:04
0
"On suloista olla tekemättä mitään ja levätä sen päälle."
(Espanjalainen sananlasku)


Raskauden ajan urheiluni on ollut jotakuinkin yllä olevan moton mukaista. Olen nyt luvan kanssa laiska ja läski. Saamattomuuden lisäksi liikkumista on haitannut lukuisat oireet, mitä raskaus on sivuoireenaan tuonut. En ole koskaan eläissäni ollut näin paljon sairaana, kuin raskauden aikana!

Uiminen, kuntosali ja jooga ovat olleet ainoat tavat liikkua - tai jos pientä pulikointia voi kutsua uimiseksi, kuntosalilla haahuilua 2kg painojen kanssa kutsua kuntosalilla käymiseksi ja muutamaa venyttelyliikettä kutsua joogaamiseksi. Vähän sama, kuin kutsuisi parin juoksuaskeleen ottamista ratikan suuntaan lenkkeilyksi. Parempi kuitenkin kuin ei mitään?

Eräs aurinkoinen päivä puistojoogailimme ystäväni kanssa. Heti aurinkotervehdyksessä vatsa tervehti vastaan, milloin kirraten kiinni reisiä ja milloin maata vasten. Muutama asana on kuitenkin ihan mahdollinen myös raskauden aikana. Seisova koira rentouttaa ihanasti alaselän (vaikka toki asennossa pitää ottaa pikkuisen isompi haara, että vasta mahtuu väliin). Soturisarja menee suhteellisen normaalisti. Kaunis nainen -asanassa jalka ei nouse ihan entiseen malliin, mutta liike tuntuu juuri oikeissa paikoissa ja juuri oikealta.

Joogasimme sen verran, että saimme juuri ja juuri nämä kuvat otettua. Loppuaika menikin suloisesti joutilaisuuden parissa vesimelonia hotkien ja maailmaa parantaen.

Mitäs muuten olette mieltä tuosta mahasta? Aika mahtava, eikö? RV36!

Jooga
Jooga
Jooga

Aamen ja terkkuja,
Hanna
Tykkää ja jaa

Voitko auttaa mut ylös?

lördag 12 juli, 2014 @ 19:39
2
Erilaiset vatsalihasliikkeet ovat olleet suosikkejani salilla aina. Istumaannousut, jalkojen nostot, hooverit, lankut, vatsalihaspyörä, erilaiset kikkailuliikkeet... Tässä yksi liike, jonka voi tehdä myös pallomahan kanssa! Toki myös ilmankin maha-asukkia tämä liike on tehokas.

Suoria vatsalihaksia ei suositella raskauden aikana tehtäväksi ollenkaan. Pystyisikö joku edes siihen? Itselleni tietää vaikeuksia ihan mennä makuuasentoon ja sieltä ylös. Kampean itseni käsien avulla kyljelleni ja siitä makuulle oi-vain-niin-sulokkaan-ja-ketterän-näköisesti. Salilla eilen tuntui olevan aivan ylitsepääsemättömiä ongelmia pienelle penkille asettautumisessa, jotta olisin voinut tehdä rintalihaksia peruspenkkipunnerruksin. Kun viimein sain itseni kiemurreltua kapealle penkille selinmakuulle, en enää päässytkään ylös. Suorat vatsalihakset eivät toimi edes sen vertaa. Onneksi mieheni oli mukana, niin huutelin hänet vetämään minut jälleen jaloilleni. Olo on kuin Pullero Pallero Tyyris Tylleröllä. Näky salin kokovartalopeilistä on oloon yhtenevä. Näytän siltä, kuin tukehtuisin kohta omiin tisseihini!

Tässä kuitenkin tämä salivinkki vatsalihaksiin. Tanko niskaan (itse nössöilin 12,5kg painoisella tangolla, normaalikuntoisen kannattaa valita ronskisti isompi) ja kunnon rutistus kyynerpäätä lonkkaa kohti. Tee liike rauhallisesti, tuntien kunnolla jenkkakahvojen sulavan ja toista molemmille puolille 10 kertaa, 3-4 sarjaa.

Vatsalihas
Vatsalihas

Aamen ja terkkuja,
Hanna
Tykkää ja jaa

Nyrkkeilijä löytää toisen

måndag 19 maj, 2014 @ 19:01
0
Olkapää

Paikassa kuin paikassa niin nyrkkeilijöillä on tapa löytää toisensa.

Edellisen poustauksen treenikuvat on otettu Tukholmassa, World Class -salilla. Ketjun saleja on useampia Ruotsissa. Sundbybergin salin vetäjä on entinen nyrkkeilijä ja se näkyy myös salin varusteluissa.

Urheilun kieli on yhteistä.

worldclass
worldclass


Aamen ja terkkuja,
Hanna
Tykkää ja jaa

I´m back!

söndag 18 maj, 2014 @ 16:14
4
Viimeiset puoitoista viikkoa olen tuntenut oloni omaksi itsekseni: maitorahka maistuu taas ja olen uskaltautunut urheilemaankin. Järkytys salilla on aikamoinen, kun kroppa tuntuu ja näyttää siltä, että olen viimeiset viisi kuukautta ollut sähköpeiton alla syömässä suklaata. Hmmm, kas kumma!

Eipä sitten muuta kuin salille raudan nöyryytettäväksi! Ei se ole niin justiinsa, vaikkei nosta yhtä paljon kuin vieruskaveri tai yhtä paljon kuin ennen. Pääasia, että saa hanurinsa ylös sohvalta. Alla vinkkejä monipuoliseen olkapäätreeniin. Salilla kannattaa kiusoitella lihasta monella erilaisella liikkeellä, eikä pelkästään hinkata sitä pystysoutua tai vipunostoa. Aikaisemmin olen kirjoittanut olkapäätreenistä täällä: salivinkki olkapäätreeniin

Raskauden ajan liikunta on ennen kaikkea ylläpitävää liikuntaa. En hae huippukuntoa enkä kokeile uusia hullutuksia. Ohjeet urheilusta raskauden aikana ovat monitulkintaisia. Oppaissa sanotaan, että "oman voinnin mukaan". Mutta mitä, jos on tottunut ylittämään omat rajansa, treenaamaan veren maku suussa ja vähät välittämään siltä, miltä tuntuu?!?

Mitään sykerajaa ei ole ja saa liikkua ihan niin kuin on tottunutkin liikkumaan. Saa hengästyäkin, mutta verenmaku suussa intervallit saavat jäädä. Suoria vatsalihaksia ei suositella, eikä tietenkään vatsallaan tehtäviä liikkeitä.

Tässä ne pari olkapäätreeniliikettä, olit sitten raskaana tai et.

Hauiskääntö - pystypunnerrus vastaotteella, tangolla
Olkapäätreeni
Olkapäätreeni
Olkapäätreeni


Vetopunnerrus
Aseta smith-laitteessa tanko matalalle ja siitä myötäote tai vastaote. Jalat maassa, kroppa suorana ja peppu ylhäällä. Sitten vain vetämään ruhoa ylös. Kuten kuva näyttää, ei ole ihan helppoa. Sain ehkä vain 5 toistoa per sarja, mutta kuitenkin!
Olkapäätreeni


Sivunosto, eteen tuonti
Nosta painoja suoraan sivulle, tuo eteen, takaisin sivulle ja alas. Tärkeää on muistaa pitää kunnon lapatuki, ettei epäkäslihakset siellä niskan takana pääse kompensoimaan.
Olkapäätreeni
Olkapäätreeni


Aamen ja terkkuja,
Hanna

Tykkää ja jaa

Yllätyskyykky!

fredag 10 januari, 2014 @ 14:39
0
Oletteko alkaneet seurata Siskonpeti -ohjelmaa? Olen hekotellut sen laatuvitseille keskenäni ja juuri kun saan kasattua itseni, purskahdan uudestaan hihitykseen. Taas on minunkin elämässäni sisältöä, kun uusi tv-sarja alkoi...

Sarjan yllätyskyykkyyn viitaten niin kaikenlaista yllättävää sattuu elämässä. Kuten vaikkapa että seminaarissa satun istumaan kahvakuulan Suomen mestarin viereen ja samaisen seminaaripäivän päätteeksi saan yksityistunnin kahvakuulailusta.

Tässä muutama kiva liike kahvakuulalla! Itse nössöilin pinkillä kuulalla (koska isompi ei vaan noussut! Säälittävää.), mutta jos todella haluaa polttaa jouluna vedettyjä vihreitä kuulia, niin kannattaa tarttua vihreään kuulaan. Se on meinaan painavampi kuin synti.

Yllätyskyykky eli valakyykky kuulalla
Yllätyskyykky

Yllätyskyykky

Kuula ylös suorille käsille ja jalat vetää sumokyykkyä. Yllättävän kokonaisinhottava liike - keskivartalon lihakset todella kovilla ja takareidet paukkuu. Jostain kumman syystä meinasin spontaanisti kaatua koko ajan johonkin suuntaan. Oletan, että se ei kuulu liikkeeseen, eli välttäkää sitä.

Tuulimylly
tuulimylly

Toisella kädellä kuula ylös, toista kättä liutellaan jalkaa pitkin reiden puolesta välistä lattiaan ja takaisin. Kuula pysyy ylhäällä.
(Ihana muuten tuo mies tuossa kuvassa. Ei sitten millään malttanut odottaa, että oltaisiin saatu kuva napsattua. No, onhan sali treeniä varten eikä kuvaussessioita. Kuvassa siis tuulimyllyn lisäksi kärsimättömän treenaajan paras puoli)

Tasapainottelua

kyykky

kyykky

Seiso yhdellä jalalla. Nosta kuula yhdellä kädellä ja samanaikaisesti vie jalkaa taakse. Keskivartalo jälleen töissä. Jälleen spontaanisen kaatumisen vaara. Pitäkää tätä varoituksena.

Kyykky ja nosto

kyykky

kyykky

Syväkyykky siten, että kyynärpäät osuvat polviin. Rivakka nousu ylös ja kuula suorille käsille. Todella yksinkertainen, kokonaisvaltainen ja ällöttävä liike.

Aamen ja terkkuja,
Hanna
Tykkää ja jaa

TRX - ROUND 2

fredag 29 november, 2013 @ 13:37
0
Uuden kotimme edellinen asukki oli viritellyt jonkinlaiset nauhat ovenkarmiin. Luulen, että ne ovat lapsille tarkoitetut temppunauhat, joissa voi tehdä kieppejä ja kuperkeikkoja ilmassa. Näin puolitoistametrisenä olenhan vähän niinkuin lapsi? Ei tämä ainakaan mikään täysikasvuisen mitta ole! Aion siis pitää nauhat paikallaan omina koti-TRX-nauhoinani. Lupaan laittaa tänne viestiä välittömästi, kun rämähdän lattialle ovenkarmi päälläni.

Toinen erä TRX-treenejä, jalkatreeni, READY TO RUMBLE!

1. Kyykkyhypyt x 15 (nauhoista otetaan kevyesti tasapainoa, hypätään ylös takaviistoon)(Jos ei tässä saa sykettä kattoon niin ei sitten missään!)
2. Yhden jalan askelkyykky x 15
3. Yhden jalan kyykky x 15 (jälleen kevyesti tasapainottaen TRX-naruista).

TRX

Vielä kolmas erä tulossa!

Aamen ja terkkuja,
Hanna
Tykkää ja jaa
C7C4ADF6-E91C-41D0-B6C4-FA527F87331D