Hanna Paavilainen

Säkki heiluu

perjantai 18 lokakuuta, 2013 @ 06.56
2
Liikuntakeskusten nyrkkeilysäkki usein roikkuu vain somisteena ja surullisen yksinäisenä nurkassa vierellään huonot hanskat, joilla saisi vain rystysensä rikki. Olisiko aika ottaa hyötykäyttöön nyrkkeilysäkki sieltä kulmasta?!? Ei ne sinne pelkästään katsottavaksi ole raijattu!

Olen vain törmännyt sellaiseen ongelmaan, että koen oloni kovin vaivaantuneeksi, kun hienossa liikuntakeskuksessa aiheutan säkillä sellaista melusaaastetta, josta kaikki naisellisuus on kaukana. Tömähdykset, ähinä ja puhina kumpuaa ympäristöön suodattamattomana. Siksi suosin kamppailukeskuksia ja "äijäsaleja", joissa listahittien sijaan salilla raikaa ponnekas puhina ja liikunnan äänet. Esimerkiksi kisiksellä on monta nyrkkeilysäkkiä. Mitä mieltä olette? Uskaltaisiko vähän hienommalla salillakin laittaa säkki liikkeelle? Ehkä ne tosiaan ovat siellä vain somisteina ja tuurillani saisin sellaisen rämähtäen katosta alas ja päälleni.

Säkkitreeni on tärkeä osa nyrkkeilyharjoituksia: se kehittää niin voimaa, kestävyyttä, nopeutta kuin tekniikkaa. Keräsin tähän muutamia vinkkejä säkkitreeniin. Konkareille nämä ovat varmasti ihan tuttua kauraa, mutta näillä ohjeilla aloittelijakin saa turvalliset ja mielekkäät treenit säkillä.

Vinkkejä nyrkkeilysäkin nöyryyttämiseen:

1. Pitä kädet kunnolla nyrkissä ja ranteet suorassa, jottei lyöminen satu käsiin.

2. Pidä hartiat rentoina. Tarkista välillä hartoiden rentous nostamalla niitä korviin ja rentouttamalla ne. Näin huomaat, jos olet pitänyt niitä vahingossa jännityksessä!

3. Pidä koko ajan hyvä suojaus ja hyvä nyrkkeilyasento - näin säkkitreeni tukee nyrkkeilytekniikkaasi eikä iskujen palautukset pääse tipahtamaan.

4. Pidä sellainen etäisyys säkistä, että saat suorassa lyönnissä käden aivan suoraksi asti.

5. Liiku! Jos säkki on paikallaan - liiku sen ympärillä. Jos säkki lähtee heilumaan edestakaisin, liiku itse myös eteen ja taakse koko ajan säilyttäen lyöntietäisyys.

6. Iske 3-5 lyönnin sarjoja, niin saat treenistä niin teknisesti kuin kunnon kannaltakin tehokkaamman.

7. Vaihtele iskujen voimakkuutta: paljon rentoja iskuja, välillä vahvempia voimalyöntejä.

8. Puhalla aina lyödessä ilmaa ulos. Se antaa lyönnille rentoutta ja jaksat paremmin erän loppuun asti.

9. Kuvittele säkki vastustajaksesi, joka iskee välillä takaisin. Väistele, torju ja liiku!

10. Älä vain ojentele kättäsi säkkiin, vaan LYÖ. Älä vain lyö säkin pintaan, vaan LYÖ LÄPI.

Tällä viikolla Tiksissä oli tosi hyviä treenaajia kokeilemassa kuntonyrkkeilyä! Ja jos joku pitää nyrkkeilevää pappia omituisena ilmiönä, niin paikalla oli myös nyrkkeilevä kirkkoherra - siinä vasta harvinainen näky! Kiitos kaikille treeneihin osallistuneille ja tietty Tikkurilan seurakunnalle tapahtuman järjestämisestä.

Jotkut kyselivät hyvien treenivarusteiden perään (erityisesti ihanan pinkkien käsisiteiden. Pinkit urheiluvälineet täytyy TIETENKIN olla - olenhan tyttö!) ja niitähän löytyy Everlastilta täältä.

säkki

Aamen ja terkkuja,
Hanna
Tykkää ja jaa

Kirjoita kommentti

Nimesi: * Sähköposti: URL:
Kommentit*

Kommentteja tähän postaukseen


Vastaus Kommentoineet: Michelle80 31.10.2013 13:43 Oi, kiitti näistä vinkeistä! Pääsee seinälle muistuttamaan. :)
Vastaus: Hanna Paavilainen 02.11.2013 09:21 Hyvä idea! Siinä säkin vieressä tulevatkin vinkit ehkä paremmin käytäntöön.
C7C4ADF6-E91C-41D0-B6C4-FA527F87331D